عمده فروشان
عمده فروشان

آمد بهار جانها…

و ناگهان چه زود دیر میشود…
بله ، یک سال دیگر سپری شد..
و اینک بهار قرآن و بهار طبیعت و چه زیباست بهار جانها… حول حالنا الی احسن الحال

همراهان عزیز و گرامی سایت و اپلیکیشن “عمده فروشان”
بسیار خرسندیم که یکسال دیگر را در کنار شما عزیزان گذراندیم و امیدواریم سال خوب و پربرکتی را گذرانده باشید و سال جدید نیز سالی سرشار از سلامتی و پر رزق روزی برای شما رقم بخورد.
در این مطلب میخواهیم کمی بیشتر در خصوص سفره هفت سین بدانیم و توجه شما را به این نوشته جلب میکنیم:

چه اقلامی در سفره هفت سین قرار می گیرند؟

عناصری که بر سر سفره هفت سین قرار می گیرند، ویژگی های خاصی دارند. این ویژگی ها ۵ مورد هستند که به این ترتیب اند:

۱ – اصلی ترین ویژگی این عناصر پارسی بودن نام آنها است. عناصری با نام های عربی و بیگانه جایی در سفره هفت سین ندارند.

۲- نام شان با حرف سین آغاز شود.

۳ – ریشه گیاهی داشته باشند.

۴ – قابل خوردن باشند.

۵ – نام آنها ترکیبی نباشد مثل سبزی پلو یا سیر ترشی و …

پس اگر قرار باشد طبق این قوانین و چهار چوب ها سفره هفت سین امسال را بچینیم، این عناصر را که شاید به اشتباه در فرهنگ مان ریشه دوانیده اند را باید از سفره هفت سین مان حذف کنیم. عناصری همچون سنبل، سکه و سماور که نه پارسی و قابل خوردن هستند و نه ریشه گیاهی دارند.

 

سین های هفت سین

با هم سین های امروزی سفره نوروزی را می شماریم که هر یک با فلسفه و معنای خاص خودشان بر سر این سفره می نشینند و نوید بخش سال جدید هستند .

  • سیر نمادی از اهورا مزدا
  • سبزه و یا سبزی نمادی از پیوند انسان و طبیعت | نمادی از فصل رویشی نو و فرشته اردیبهشت
  • سیب نمادی از پاکی ، فرشته ، زن و باروری
  • سنجد نمادی از دلبستگی و فرشته خورداد
  • سرکه نمادی از جاودانگی و خدای امرداد
  • سمنو نمادی از خواربار و فرشته شهریور
  • سماق نمادی از باران و خدای بهمن

 

(نقاشی استاد کمال الملک-سفره هفت سین)

سایر موارد سفره هفت سین

همه چیز به هفت سین ختم نمی شود و عناصر دیگری نیز وجود دارند که زینت بخش سفره هفت سین هستند:

کتب آسمانی ادیان مختلف

در میان ایرانیان و مسلمانان مرسوم است که به هنگام چیدن سفره هفت سین اولین چیزی که در بالاترین قسمت سفره قرار می دهند، قرآن کریم است تا بدین وسیله با توکل به خدواند بزرگ سالی سرشار از برکت و سلامتی را برای خود و خانواده شان از خداوند بخواهند.

البته افراد دیگری که نوروز را جشن می گیرند و سفره هفت سین بر پا می کنند کتاب مقدس ادیان خودشان را با همین مضمون بر سفره نوروزی قرار می دهند.

آینه و شمعدان

آینه به عنوان نمادی از جهان بی پایان و بارگاه خداوند در سفره هفت سین قرار می دهند و در کنار آن شمعدان ها را می نشانند. بر اساس رسمی دیرین، شمع ها باید به تعداد اعضای خانواده بر سر سفره قرار گیرند تا نمادی از شادی و روشنایی باشند و روشن کردن آنها هم روشنایی جاودانه را به تصویر بکشد.

ظرف پر از آب و نارنج یا سیب

سیب قرمز و نارنج نشانی از کره زمین هستند که بر سر سفره هفت سین در کاسه ای از آب قرار می گیرند و غوطه ور می شوند. همانند زمین در کهکشان ها …

ماهی قرمز را در سفره هفت سین به نماد روزی حلال قرار می دهند اما بهتر است آن را با عنصر دیگری جایگزین کرد و آن سیب قرمز در کاسه ای از آب است که نماد گردش زمین به شمار می رود.

نان، برنج و گندم

این عناصر به نشانه برکت بر سر سفره هفت سین قرار می گیرند و نمادی از روزی فراوان و تغذیه هستند.

تخم مرغ

شوق و اشتیاق رنگ کردن تخم مرغ های پخته شده هنوز هم در میان بسیاری از کودکان دیده می شود. این عناصر به عنوان نمادی از نژادهای مختلف در هفت سین گذاشته می شوند و مصداقی از بنی آدم اعضای یکدیگرند را به نمایش می گذارند.

کوزه ای از آب

بر اساس یک سنت قدیمی، کوزه ای را پر از آب می کنند و به عنوان نمادی از خواست انسان برای باریدن رحمت الهی بر سر سفره قرار می دهند.

جامی پر از آب به همراه چند قطره گلاب

آب و گلاب به عنوان نشانه ای از باروری و تازگی در سفره هفت سین قرار می گیرند.

سایر عناصر

شیرینی، آجیل، شیر، ماست، ساعت، شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ، میوه بیدمشک و … از جمله دیگر عناصری هستند که بر اساس آداب و رسوم هر منطقه در سفره هفت سین گذاشته می شوند.

 

رسم اشتباه گذاشتن ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین که شادمانی به قیمت مرگ یک موجود زنده را رقم میزند.

شاید یکی از نشانه هایی که با دیدن آن می توان فهمید که تا عید نوروز تنها چند روز بیشتر باقی نمانده است، فروشندگانی هستند که بساط فروش ماهی قرمز را در سطح شهر پهن می کنند؛ افرادی که در هر سال در حدود ۵ میلیون ماهی قرمز را قربانی آذین کردن سفره های هفت سین ما ایرانی ها می کنند.

اما می دانستید که وجود ماهی قرمز بر سر سفره هفت سین هیچ ریشه ای در تاریخ و فرهنگ ما ایرانیان ندارد و از این بار هم این رسم از چین وارد فرهنگ ما شده است؟!

در حدود چیزی نزدیک به ۸۰ سال پیش که تجارت ایران با چین در زمینه چای آغاز شد. در این زمان ماهی های قرمز چینی نیز راه ایران را در پیش گرفتند و خود را به ساحل ایران رساندند. ماهی قرمز سمبل عید چینی هاست که امروز به یک نماد بر سر سفره های هفت سین ما ایرانیان بدل شده است؛ اما با یک تفاوت بسیار بزرگ و آن این که در فرهنگ چینی ماهی قرمز را رها می کنند تا نشانی از حیات و ادامه زندگی باشد اما ما ایرانیان آن را اسیر تنگ بلوری می کنیم تا روزی که خودش جان دهد.(البته به هیچ عنوان پیشنهاد نمیکنیم که شما هم ماهی قرمز را در هر جایی رها کنید،زیرا میتواند باعث انتشار برخی بیماریهای آبزیان دیگر گردد.)

بهتر است به جای ماهی قرمز از انار یا سیب قرمزی که در یک کاسه آب قرار دارد و نمادی از عشق و باروری است و صد در صد ریشه در تاریخ و فرهنگ ایران مان دارد، استفاده کنیم.

 

سفره هفت سین در کشورهای دیگر

ملیت های دیگری همچون افغان ها، تاجیک ها، ارمنیان و… نیز برای استقبال از نوروز، سفره هفت سین بر پا می کنند و به سان ما ایرانیان به سال جدید خوش آمد می گویند.

این سفره در کشورهای مختلف بسته به آداب آن کشور دست خوش تغییراتی می شود، به عنوان مثال در کشور افغانستان سفره هفت سین، سفره هفت میوه نام دارد و متشکل از هفت میوه خشک همچون کشمش، سنجد، پسته، فندق، آلو، گردو یا بادام است.

مردم افغانستان چند روز قبل از عید نوروز هفت مغز را در آب مخلوط می کنند تا برای عید آماده شود.

برخی دیگر هم سفره هفت سین مانند سفره هفت سین ما ایرانیان پهن می کنند و به انتظار نوروز می نشینند. اجزای سفره هفت سین افغان ها از این قرار است: سیب، سنجد، سبزی، سارق که همان قارچ در میان افغان هاست، سرکه، سمنو، سیر.

 

سفره هفت سین یک بهانه است تا به هوای آن بعد از یک سال دغدغه و کار، بعد از یک سال شاید دور بودن از جمع صمیمی خانواده، ساعاتی مانده به لحظه سال تحویل، همراه با خانواده در کنار آن بنشینیم و به اجزای آن نگاه کنیم و شاید یادمان بیاید زندگی زیباتر از آن چیزی که ما برای خودمان رقم زدیم جریان دارد…

شاید گذر زمان را به چشم دیدیم و به گوش شنیدیم…

مجموعه عمده فروشان برای همه مردمان این دیار، سالی خوش، سرشار از برکت و سلامتی و لبانی همیشه خندان را آرزومند است.

شما هم لحظه تحویل سال، درست آن زمانی که دعای

یا مقلّب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محوّل الحول و الاحوال حوّل حالنا الى احسن الحال

را می خوانید، ما را از یاد نبرید!

از نحوه چیدمان سفره و حال و هوای نوروزی شهر و دیارتان برای ما در نظرات بنویسید و شادمانی این روزها را با دیگر دوستان، شریک شوید…

امیدواریم که سال جدید، سالی سرشار از صحت و سلامتی و رزق و روزی برای شما باشد.

سال نو مبارک

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید