در این مقاله شما را با مفهوم عمده فروشی،خرده فروشی و مقایسه بین آنها و معرفی مراکز اصلی خرید و فروش بصورت عمده آشنا می کنیم.
تعریف عمده فروشی چیست و عمده فروشی چه کاربردی دارد؟
به خرید کالا در مقیاس های بزرگ (عمدتا خرید از تولید کننده) و فروش آن به مشتریان (خرده فروشان,فروشگاه ها و …) به صورت عمده و سود کم عمده فروشی گفته می شود.عمده فروش در حقیقت واسطه است.
یک عمده فروش تولید کننده نیست (به همین دلیل کشاورزان و تولید کنندگان عمده فروش به حساب نمی آیند) و با مشتری نهایی یک محصول نیز سر و کار ندارد. البته عمده فروش می تواند دست به بسته بندی مجدد محصول بزند. در بسیاری از اوقات عمده فروش ها محصول را به صورت فله و بسته بندی نشده در قیمتی بسیار پائین تر از قیمت بازار خریداری کرده و بعد از بسته بندی با قیمتی مناسب به فروش می رسانند.
تفاوت عمده فروشی و خرده فروشی
جدا از مواردی که در تعریف عمده فروشی ذکر شد مانند فروش یا عدم فروش محصول به مشتری نهایی و از آن مهمتر توانایی در نگه داری محصول برای مدت طولانی (از مهمترین خصوصیات لازم برای عمده فروشی توانایی انبار کردن و نگه داری محصول است).
از نگاه اقتصاد می توان تفاوت میان عمده فروشی و خرده فروشی را اینگونه دید:
- عمده فروشان بر خلاف خرده فروش ها نه نیازی به تبلیغ و ترویج کالا دارند و نه به جو حاکم بر بازار اهمیت می دهند.
- تفاوت بزرگ دیگر حجم معاملات و گستردگی حوزه های عملکرد است. نیاز به گفتن نیست که حجم معاملات یک عمده فروش قابل مقایسه با خرده فروش نیست و از طرف دیگر فروشندگان خرده عمدتا در حوزه های تخصصی و محدود کار می کنند حال آنکه یک عمده فروش بسته به سرمایه، ارتباطات و تجهیزات انبارداریش می تواند در هر زمینه ای دست به خرید و فروش بزند.
- تفاوت سوم به نگاه دولت برای اخذ مالیات باز می گردد. عمده فروش ها و خرده فروش ها بر اساس قوانین اقتصادی در دو گروه متفاوت برای محاسبه مالیات بر درآمد قرار می گیرند.
نقش عمده فروش به عنوان واسطه
هرگاه در مورد عمده فروشی و ماهیت واسطه گونه ی این شغل صحبت می شود، اولین نکته ای که به ذهن شنونده می رسد این است که در چرخه ی تولید تا مصرف آیا نیازی به یک واسطه هست؟
آیا نمی توان عمده فروش را حذف کرد و محصول را با قیمت کمتری به مصرف کننده ی نهایی رساند؟
سعی می کنیم با هم به دلایل حضور همیشگی عمده فروشی در این چرخه بپردازیم:
تسهیل روند فروش کالا
نباید به فعالیت عمده فروشی به عنوان فعالیتی از نظر اقتصادی کاذب نگاه کرد. در حقیقت یک عمده فروش برای تولید کننده ی کالا با هزینه ای اندک این امکان را فراهم می کند که با شرکت های کوچک در سراسر کشور یا حتی جهان ارتباط داشته باشد. فراموش نکنید اگر عمده فروش با ارتباط های بی شمارش نبود، یک تولید کننده ی کالا ( که ممکن است در نقطه ای دور افتاده واقع شده باشد) هرگز موفق به ارائه ی کالایش با وسعت کنونی نمی شد.
جور بودن جنس
یک عمده فروش بنا بر سرمایه، ارتباط و توانایی نگه داری، می تواند هر محصولی را خریداری کند. نباید نقش عمده فروش ها را در رفع نیاز های بازار فراموش کنیم. کافیست تصور کنیم اگر در هر زمان قرار بود فروشنده ی نهایی یا مصرف کننده به دنبال خرید مستقیم نیازهایش برود چه شرایطی به وجود می آمد.
خرید انبوه
عمده فروش این توانایی را دارد که محصول را در حجمی بزرگ خریداری کرده و سپس در بخش های کوچک به فروش برساند. نکته ی جالب اینجاست که با توجه به تخفیفی که عمده فروش به خاطر خرید انبوهش می گیرد در نهایت از نظر قیمت به نفع خرده فروش و مصرف کننده ی نهایی تمام می شود.
امتیازی به نام انبارداری
توانایی عمده فروش ها در نگه داری از کالا در حجم بزرگ، هزینه های انبار داری و ریسک های عرضه کنندگان و مشتریان را کاهش می دهد.
حمل و نقل
عمده فروش ها هم به دلیل تخصص در حمل و نقل کالا در مقیاسی بزرگ و هم به دلیل ارتباطات گسترده، روند حمل و نقل کالا را سریع تر، ارزان تر و با آسیب کمتر به محصول به انجام می رسانند.
تامین مالی
نکته ی دیگری که نقش عمده فروش را برای ادامه ی حیات هم تولید کننده و هم خرده فروش الزامی می کند، تامین مالیست. عمده فروشی ها به مشتریان اعتبار مالى مى دهند (کالاها را به صورت قسطى به آن ها مى فروشند) و از سوى دیگر با دادن تقاضاهاى زود هنگام به عرضه کنندگان (تولید کنندگان) و پرداخت صورتحساب در موعد مقرر، مى توانند آنها را تأمین مالى نمایند.
ریسک پذیری
عمده فروش ها با خرید محصول و انتقال سند مالکیت به نام خود در حقیقت بار بسیاری از ریسک ها را از دوش تولید کننده و خرده فروش بر می دارد. ریسک هایی مانند سرقت، آسیب به محصول و یا منسوخ شدن محصول.
اطلاع رسانی
علاوه بر تمام مواردی که ذکر شد و عمده فروش به صورت مستقیم فرآیند عرضه ی محصولات کمک می کنند، جالب است بدانید عمده فروش ها به صورت غیر مستقیم هم فوایدی برای دیگر اعضای چرخه ی تولید دارند. یکی از این فایده ها اطلاع رسانیست. عمده فروش ها به خاطر نیاز شغلشان ارتباط های زیادی دارند و همانند یک رسانه خبری تخصصی هم به تولید کننده ها و هم به خرده فروش ها اطلاعات با ارزشی در مورد شرایط رقبا و به طور کلی بازار می دهند.
ارائه خدمات در زمینه مدیریت
عمده فروشان با ارائه دیدگاه هاى کارشناسانه درباره نماى فروشگاه، به کارگیرى سیستم هاى حسابدارى و کنترل و دادن آموزش هاى لازم به کارکنان خرده فروشى ها (مشتریان) مى توانند فرآیند عملیات آنها را بهبود بخشند. امکان دارد با برگزارى دوره هاى آموزشى براى کارکنان مشتریان (شرکت هاى فعال در فناورى پیشرفته) کمک هاى زیادى به آنها بنمایند.
عمده فروشی در عصر کسب و کارهای اینترنتی
همان طور که گفته شد، سال هاست که عمده فروش ها با فعالیت به عنوان واسطه بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، صنعتی را برای خودشان شکل داده اند. آنها کالاها را در حجم بالا و قیمت پایین از تولیدکنندگان خریداری می کنند و سپس با نرخی بالاتر به مصرف کنندگان می فروشند، به طوری که اغلب دو تا سه برابر برای آنها سودآوری خواهد داشت. تولیدکنندگان هم سال ها با این مدل کسب و کار به حیات خود ادامه دادند، زیرا تنها راهی بود که می توانستند محصولات شان را در سبد خرید مشتری قرار دهند. عمده فروش ها، نیروی انسانی، زیرساخت های لازم و فضای انباری فراهم می کردند که تولیدکنندگان به تنهایی نمی توانستند از پس هزینه های آن بربیایند.
اما با ظهور اینترنت و کسب و کارهای کوچکی که وب سایت های بزرگی در اختیار دارند، این مدل کسب و کار به سرعت در حال رشد و تکامل است و از سوی دیگر، عمده فروشی قدرت سابق خود را از دست داده است. اکنون دیگر تولیدکنندگان به طور فزاینده ای از حلقه ی عمده فروشی عبور کرده و محصولات شان را مستقیما به دست مصرف کننده می رسانند.
امروزه و با ظهور پدیده ی فروشگاه های اینترنتی، عمده فروش ها و خرده فروش های سنتی، حتی فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های شرکتی و سازمانی، آشکارا نگران وضعیت خود هستند. این شرایط رقابت بی سابقه ای را برای آنها رقم می زند. آنها اغلب با قیمت هایی روبرو می شوند که نمی توانند با آنها برابری کنند، مگر اینکه متحمل ضرر شوند!
چرا عمده فروش ها شروع به فروش مستقیم کردند
فروش مستقیم در عمده فروشی چیست؟
در مدل قدیمی، تولیدکنندگان در مقایسه با سودهای کلانِ عمده فروش ها، تنها سود اندکی به دست می آوردند. از آنجا که فروش مستقیم تنها گزینه ی آنها بود، تولیدکنندگان قدرت چندانی برای به چالش کشیدن این سیستم نداشتند. اما با توانایی اینترنت در برقراری ارتباط مستقیم آنها با مردمی که به محصولات شان نیاز دارند، امروزه تولیدکنندگان می توانند سود عمده فروش ها را هم برای خودشان کنند.
قبلا، عمده فروش ها تنها به اعتبار و خوش نامیِ خرده فروش ها نیاز داشتند تا بتوانند به مشتری دست یافته و هر محصولی که به بازار عرضه می کنند را بفروشند. اما با ظهور وب سایت هایی هم چون آمازون و اتسی (Etsy) و نمونه های ایرانی آنها هم چون دیجی کالا و بامیلو (اسنپ مارکت)، مشخص است که مصرف کنندگان دیگر فقط آنچه را که صرفا در دسترس است خریداری نمی کنند، بلکه آنها به دنبال اقلام خاصی هستند که نیازها و سلایق شان را برآورده سازد.
شرکت ها در هر اندازه ای می توانند میلیون ها فروش را کاملا به صورت آنلاین انجام داده و بسیاری از آنها هم محصولات را از خانه های شخصی یا گاراژهایشان ارسال می کنند.
آنها با نادیده گرفتنِ هزینه های فضای ذخیره سازی و سود عمده فروش ها، حتی می توانند محصولات را با قیمت کمتری نسبت به تولیدکنندگان هم بفروشند که این مسئله، خرید از چنین فروشگاه هایی را برای مصرف کنندگان جذاب تر هم می کند.
این صنعت در حال رشدی است که سبک خرید ما را تغییر داده است. با خدماتی همچون تحویل در همان روز، پشتیبانی شبانه روزی، دریافت اقلام هدیه و انجام خرید از داخل منزل، جذب مشتری برای عمده فروش ها و خرده فروش های سنتی مدام دشوارتر خواهد شد.
مقایسه خرده فروشی و عمده فروشی
در جدول زیر به مقایسه خرده فروشی و عمده فروشی به عنوان دو جزء مهم زنجیره تامین می پردازیم. البته در مواردی همچون هنر فروش و یا نیاز به تبلیغات نمی توان با قطعیت در مورد عمده فروش ها اظهار نظر کرد.
پارامتر های مقایسه | خرده فروشی | عمده فروشی |
تعریف | خرده فروش کسب و کاری است که مقادیر کمی از کالا را به دست مشتریان میرساند | عمده فروش کسب و کاری است که مقادیر بالایی از کالا را به دست خرده فروشان و سایر کسب و کارای می فروشد |
ایجاد لینک و ارتباط بین | بین عمده فروش و مشتری | بین تولید کننده و خرده فروش |
قیمت | نسبتا بالاتر | پایین تر |
رقابت | بسیار بالا | کم |
حجم مبادله | زیاد | کم |
سرمایه مورد نیاز | اندک | عظیم |
تنوع معاملات | محصولات مختلف | محصولات محدود |
حوزه عملیاتی | محدود به حوزه های خاص | توسعه یافته به شهر های مختلف |
توانایی و هنر فروش | کاملا مورد نیاز | کمتر مورد نیاز |
نیاز به تبلیغات | دارد | ندارد |
انواع عمده فروشی
بازرگان عمده فروش
واحد تجارى مستقل (شخصى) متعلق به شخصى که سند مالکیت کالا را به نام خود منتقل مى کند. امکان دارد خدمات کامل و یا خدمات محدود (Jobbe) ارائه کند. [شاید بتوان Jobber را عمده فروش محلى یا خرده پا نامید.]
عمده فروش ارائه کننده خدمات کامل
این نوع شرکت ها انبوهى از انواع کالا در انبار (تحت تملک خود) دارند ، داراى نیروى فروش هستند، مى توانند کالا ها را به نسیه (قسطى) بفروشند، یعنى به خریداران اعتبار و کالاهاى فروخته شده را به خریداران تحویل بدهند (در مبدأ یا در مقصد). بیشتز معامله هاى آن ها با خرده فروشى است. اغلب در زمینه چندین خط محصول فعالیت مى کنند. امکان دارد در یک یا دو خط محصول یا حتى در بخشى از یک خط محصول فعالیت کنند. عمده فروش هایى که در زمینه صنایع مختلف فعالیت مى کنند اقلام مورد نیاز تولید کنندگان را تهیه و عرضه مى کنند، امکان دارد در زمینه دادن اعتبار و حمل و نقل (تحویل دادن مواد فروش رفته) هم خدماتى را ارائه کنند.
عمده فروش توانمند (ارائه کننده بالاترین خدمات)
این عمده فروش ها داراى قدرت بسیار بالایى هستند، محصولات خاص (انواع محدودى از محصولات) را به خرده فروشى هاى کوچک (خرده پا) در ازاى پول نقد عرضه مى نمایند.
عمده فروش با سیستم حمل و نقل
این عمده فروش ها اقلام محدودى از کالاهاى کم دوام (فاسد شدنى) به فروشگاه هاى بزرگ زنجیره، خواربار فروشى ها، بیمارستان ها، تالارهاى پذیرایى و میهمان پذیرها مى فروشند و کالاهاى فروش رفته را (با سیستم حمل و نقل متعلق به خود) به خریداران تحویل مى دهند.
عمده فروش هاى فله بر
آن ها در زمینه حمل کالاهاى فله اى مانند زغال سنگ، چوب و ماشین آلات سنگین خدماتى را عرضه مى کنند. آن ها پس از دریافت سفارش سند مالکیت محصولات را به نام خود منتقل مى کنند، ریسک هاى مربوطه را مى پذیرند و در نهایت کالاها را به خریداران نهایى تحویل مى دهند (و سندها را به نام آن ها منتقل مى کنند.)
بنکدار
این گروه نمایشگاه ها را برگزار، قیمت کالاها را تعیین و سیستم ثبت و نگهدارى کالاها را ارائه مى کند. آن ها سند مالکیت کالاها را به نام خود منتقل مى کنند و فقط براى کالاهایى که تا پایان سال به خرده فروشى ها فروخته اند، صورت حساب تهیه و ارسال مى کنند. Rock Jobbers (عمده فروشى هاى خرده پا) در رابطه با اقلامى از کالاها (غیر از مواد غذایى به خواربار فروشى ها و خرده فروشى ها) خدماتى را ارائه مى کنند.
تعاونى تولید کنندگان
آن ها محصولات کشاورزان را جمع آورى مى کنند و به بازار هاى محلى مى فروشند.
عمده فروش با کاتالوگ
این گروه دفترچه هاى خاص (ارائه کننده شرح اقلام و قیمت آن ها) را براى خریداران بالقوه مى فرستند و پس از دریافت سفارش، کالاها را از طریق پست، راه آهن، هواپیما یا کامیون ارسال مى نمایند.
کارگزار و نماینده ها، حق العمل کار
آن ها فرآیند خرید و فروش را تسهیل مى نمایند (بین ٢ درصد تا ۶ درصد قیمت فروش کمیسیون مى گیرند). خدمات محدودى را ارائه مى کنند. اغلب در رابطه با کالاها یا محصولات تخصص دارند. کارگزار بین خریدار و فروشنده رابطه برقرار مى کند و در زمینه مذاکره یا چانه زنى به دو طرف کمک مى کند و کمیسیون خود را از فروشنده مى گیرد (نمونه ها عبارت اند از نیروهاى فعال در بنگاه هاى معاملات مسکن و شرکت هاى بیمه). نماینده از جانب خریدار یا فروشنده اقدام مى کند (دوره فعالیت او طولانى مدت است). بیشتر نمایندگان شرکت هاى تولیدى به صورت شرکت هاى کوچک و داراى چند نیروى متخصص هستند. نمایندگان فروش طبق قرارداد اختیارات کافى دارند و مى توانند محصولات را بفروشند. نمایندگان خرید براى واحدها یا مسئولان خرید فروشگاه اقدام به خرید مى کنند. آن ها این وظیفه ها را انجام مى دهند: تحویل دادن محصولات، بررسى و انبار کردن آن ها و سرانجام بارگیرى و حمل کالاى فروش رفته. حق العمل کار کالاها را تحویل مى گیرد و هنگام فروش در مورد قیمت (با خریداران) چانه مى زند.
دفاتر و شعبه هاى تولیدکنندگان و فروشگاه ها
عملیات مربوط به عمده فروشى هایى (عملیاتى را که عمده فروش ها باید انجام دهند) به وسیله فروشندگان یا خریداران (و نه به وسیله شخصى دیگر) انجام مى شوند و به خدمات عمده فروش هاى مستقل (شرکت هاى دیگر) نیاز نیست. دفاتر و شاخه هاى (شعبه هاى) شرکت هاى عمده فروش فعالیت هاى مربوط به خرید یا فروش را انجام مى دهند. بسیارى از فروشگاه ها (خرده فروشى ها) در مراکز بازارهاى عمده دفاتر خرید تأسیس مى کنند.
عمده فروشى هاى تخصصى
عمده خریداران محصولات کشاورزى از این نوع هستند. این گروه از عمده فروش ها انواع محصولات کشاورزى و انواع نفت را مى خرند و سپس اقدام به حراج مى کنند. آن ها انواع وسایل و تجهیزات، ماشین آلات سنگین و خودرو را حراج مى کنند (آن ها را به خرده فروشى ها و سایر شرکت ها مى فروشند).
مراکز عمده فروشی تهران
ابزار و یراق، دریل مته و..
- خیابان امام خمینی
الکتریکی و برق خانگی – صنعتی
- لاله زار و لاله زار نو
آشپزخانه های صنعتی و اداری
- خیابان مصطفی خمینی
- خیابان مولوی
آزمایشگاهی و پزشکی
- خیابان ولیعصر، تقاطع جمهوری
ارتوپدی و ورزشی
- خیابان ولیعصر، نرسیده به خیابان جمهوری
آژانس های هواپیمایی
- خیابان استاد نجات اللهی
بغل نویسی ماشین ها و اتومبیل ها
- میدان شوش
بلندگو و استریو
- خیابان جمهوری، تقاطع سه راه جمهوری
- خیابان مجاهدین اسلام، روبروی مجلس
بهداشتی و آرایشی
- خیابان منوچهری
- کوچه مروی، بازار
پارچه های کت و شلواری
- خیابان کارگر، چهارراه لشکر
- خیابان انقلاب، روبروی پارک دانشجو
چرم و وسایل چرمی
- میدان فردوسی، خیابان فردوسی
پارچه رومبلی
- یافت آباد، بازار مبل
- خیابان هنگام
- خیابان جمهوری، حدفاصل میدان جمهوری تا خیابان دانشگاه
- خیابان مولوی
- خیابان زرتشت
- بازار بزرگ سرای پارچه فروشان
- خیابان مولوی
- بازار بزرگ سرای پارچه فروشان و سه راه ملک
- خیابان ولیعصر، میدان ولیعصر
- عبدل آباد
پزشکی و دندانپزشکی
- خیابان آزادی، نرسیده به میدان انقلاب
پارکت، لوردرایه
- خیابان سهروردی شمالی
- خیابان مفتح، نرسیده به میدان هفت تیر
تزئینات اتاق عقد و عروسی
- لاله زار، میدان مخبرالدوله
تلفن و تلفن های سانترال
- میدان امام خمینی
- سه راه جمهوری
جواهر، طلا و ساعت
- خیابان کریم خان زند
- بازار بزرگ، سرای زرگرها
- خیابان جمهوری، سه راه جمهوری (انواع ساعت)
قفسه های چوبی، فلزی، مصنوعات فلزی
- میدان حسن آباد
چاپگرها و لوازم کارتریج و ماشین حساب
- خیابان ایرانشهر
چرخ خیاطی و گلدوزی
- خیابان خیام، نرسیده به میدان محمدیه
چینی آلات بهداشتی، کاشی و سرامیک
- خیابان ملاصدرا
- ابتدای خیابان امام خمینی
- خیابان بنی هاشم
چینی آلات، کریستال، بلورجات و ظروف
- میدان شوش
- بازار بزرگ، حاجب الدوله
حبوبات، بقولات، مواد خوراکی، نوشیدنی (بنکداری های غذایی)
- خیابان مولوی
- چهارراه مولوی
- میدان محمدیه
- میدان راه آهن، خیابان انبار نفت
دوربین های عکاسی و فیلم برداری
- میدان امام خمینی
- خیابان جمهوری، پاساژ جمهوری
عتیقه و زیرخاکی، نقره جات
- خیابان منوچهری
عینک
- خیابان فلسطین
- میدان گل ها
کتاب های نفیس و هدیه ای
- خیابان کریم خان زند
کابینت چوبی و فلزی
- خیابان سهروردی شمالی
- میدان حسن آباد
کاغذ و مقوا
- خیابان ظهیرالسلام
کارت عروسی، عقد و عزا
- خیابان جمهوری، حدفاصل مخبرالدوله و بهارستان
کیف مدارس، مسافرتی
- خیابان منوچهری
- باغ سپه سالار، خیابان جمهوری
- میدان فردوسی، خیابان انقلاب
- خیابان سعدی، میدان مخبرالدوله
گل و گلدان
- اتوبان آهنگ بازار گل
- بازار گل امام رضا خاوران
لوازم عروس و داماد
- بازار بزرگ، سبزه میدان
- لاله زار، میدان مخبرالدوله، کوچه مهران
انواع لوستر و آباژور
- لاله زار، لاله زار نو
- خیابان ابوسعید
لباس نوزاد و نوجوان
- خیابان بهار
- خیابان جمهوری، تقاطع ولیعصر
لوازم ورزشی (غیربرقی)
- میدان منیریه
لوازم ورزشی و پزشکی (برقی و مکانیکی)
- ولیعصر تقاطع جمهوری
- خیابان جمهوری، تقاطع ولیعصر
- خیابان بهار
انواع پمپ آب و تجهیزات آبرسانی
- سعدی جنوبی
انواع لوله و اتصالات
- خیابان ملاصدرا
- خیابان بنی هاشم
- فردوسی، ابتدای خیابان امام خمینی
لولا، دستگیره در و قفل
- میدان حسن آباد
لوازم دست دوم اتومبیل و اوراق
- میدان شوش
لوازم یدکی اتومبیل ایرانی و خارجی
- خیابان سعدی
- خیابان چراغ برق
- خیابان اکباتان
- خیابان قزوین
لاستیک انواع اتومبیل
- خیابان امیرکبیر
- میدان شوش، انبار گندم
انواع چادر و برزنت
- میدان سپاه
- خیابان امیرکبیر
لوازم لودر و ماشین آلات صنعتی
- میدان قزوین تا سه راه آذری
تراشکاری و ریخته گری
- میدان قزوین تا سه راه آذری
شوفاژ، پکیج و یونیت
- خیابان آیت الله طالقانی، حدفاصل سعدی شمالی تا سه راه طالقانی
سمساری ها
- میدان امام حسین
انواع سموم حیوانی و نباتات
- خیابان ناصرخسرو
صوتی و تصویری
- خیابان جمهوری، حدفاصل میدان جمهوری تا سه راه جمهوری
- سه راه امین حضور
- شریعتی، دوراهی قلهک
لوازم خانگی
- خیابان جمهوری، حدفاصل میدان جمهوری تا سه راه جمهوری
- سه راه امین حضور
- شریعتی، دوراهی قلهک
موبایل، لوازم جانبی و خط
- خیابان جمهوری، سه راه جمهوری
- خیابان میرداماد، مرکز کامپیوتر پایتخت
- میدان ولیعصر
کامپیوتر و لوازم جانبی
- میرداماد مرکز کامپیوتر پایتخت
- خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ولیعصر
- خیابان ولیعصر تقاطع انقلاب بازار رضا
لوازم مرغداری و ماکیان
- خیابان آزادی
بنگاه های شادمانی و حجله
- خیابان مجاهدین اسلام، تا قبل از میدان شهدا
لوازم موسیقی و سازها
- خیابان جمهوری، حدفاصل سه راه جمهوری تا چهارراه استانبول
- میدان بهارستان
انواع سماورهای تزئینی
- میدان بهارستان
فرش ماشینی و موکت
- میدان هفت تیر
- خیابان مفتح
- چهارراه سیروس
فرش دست باف، گلیم و جاجیم
- خیابان خیام، سرای فرش فروش ها
- میدان فردوسی
- خیابان ولیعصر، تقاطع خیابان آیت الله طالقانی
صراف ها و سکه فروشان
- میدان فردوسی
- میدان ارک
موتورسیکلت و لوازم یدکی
- میدان رازی (گمرک)
دوچرخه و لوازم یدکی
- میدان رازی (گمرک)
البسه نظامی، چکمه، پوتین، پوشاک اسپرت جوانان
- میدان رازی (گمرک)
- میدان حسن آباد (البسه نظامی)
انواع عایق، یونولیت و سقف کاذب
- خیابان ۱۵ خرداد، خیابان پامنار
انواع برنج
- خیابان پامنار
لوازم ساختمانی
- خیابان ۱۵ خرداد
انواع لوح یادبود و پلاک
- خیابان انقلاب، میدان فردوسی
تایپ، تکثیر و ترجمه
- خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه
تعمیرات انواع وسایل خانه
- خیابان جمهوری، ساختمان آلومینیوم
انواع وسایل حمام، دستشویی، وان و زینت آلات آن
- ملاصدرا
- خیابان سعدی جنوبی
انواع عطر و ادوکلن
- خیابان وزرا
- کوچه مروی، خیابان ناصرخسرو
لوازم شکار و ماهیگیری
- خیابان فردوسی، روبروی بانک ملی
شبرنگ، برچسب و لیبل
- خیابان فردوسی، روبروی بانک ملی
انواع ریش تراش برقی و اپیلاسیون
- خیابان جمهوری، چهارراه استانبول
دفتر، دفترچه و لوازم التحریر
- بازار بزرگ، بین الحرمین
انگشتر نقره، سنگ های قیمتی
- بازار بزرگ، گور نوروزخان
ماشین آلات سنگین، تریلر، کفی، کامیون و وانت
- اسلام شهر، شرکت کامیون داران
چوب و الوار
- خیابان انقلاب، پل چوبی
روکش اتومبیل، تزئینات اتومبیل، پخش انواع رینگ
- خیابان سورنا، عباس آباد
- خیابان امیرکبیر
- میدان امام خمینی
انواع خرما
- خیابان مولوی، خیابان تختی
امیدواریم از این مقاله بهره کافی برده باشید./ با آرزوی موفقیت